2024-06-04

Czy leczenie kanałowe boli?

Czy leczenie kanałowe boli? To już przeszłość. Współczesna stomatologia oferuje metody, które pozwalają na praktycznie bezbolesne przeprowadzenie zabiegu endodontycznego.

Do dyspozycji w Klinice Wiktorska mamy m.in. znieczulenie domiazgowe (lekarz wstrzykuje roztwór znieczulający bezpośrednio do jamy zęba) czy znieczulenie dokostne (lekarz wprowadza igłę w przestrzeń międzykorzeniową, a następnie w kość gąbczastą). Dzięki temu stomatolog jest w stanie bezboleśnie otworzyć ząb, a następnie – przy pomocy mikroskopu – dokładnie oczyścić go z miazgi.

Objawy bólu zębów, które mogą oznaczać leczenie kanałowe?

Nasila się przy dotyku, zimnych i gorących temperaturach oraz przy leżeniu. Ból często jest intensywny i ciągły lub z małymi przerwami. Dodatkowe objawy to m.in. obrzęk, nadwrażliwość i ból podczas zagryzania lub dociskania zęba.

Co się czuję między wizytami, gdy jesteśmy w trakcie leczenia kanałowego?

Ból, który możesz odczuwać, nie pochodzi z zęba, lecz z tkanek go otaczających. Okolice zęba zostają podrażnione podczas mechanicznego opracowania kanałów i stosowania środków płuczących system kanałowy. Tkankom potrzeba czasu, aby mogły zregenerować się po zabiegu. Do tego momentu trzeba znosić dolegliwości bólowe.

Jak wygląda przebieg leczenia kanałowego?

Gdy lekarz specjalizujący się w endodoncji (dziedzina stomatologii określająca metody diagnozy, zapobiegania i leczenia chorób miazgi zębów) usunie skażoną tkankę, ból i dyskomfort spowodowany zakażeniem miazgi nie będą Ci już dokuczać, a ryzyko rozprzestrzeniania się infekcji zniknie. Będziesz cieszyć się swoim naturalnym zębem do końca życia, chyba że dojdzie do urazu lub wystąpią inne problemy. Uszkodzoną miazgę zastępuje się gumowatą substancją zwaną gutaperką. Po zakończeniu leczenia, które zwykle wymaga jednej lub dwóch wizyt w gabinecie dentystycznym, możesz zdecydować się na zabieg odbudowy zęba i poprosić stomatologa o założenie korony lub wypełnienia. Wrócisz do swoich codziennych nawyków i będziesz żuć, uśmiechać się, szczotkować i nitkować zęby tak jak wcześniej.